Veel gestelde vragen

Bekijk hieronder de veel gestelde vragen over de nieuwe  zorgappartementen in het centrum Den Bosch.

Aanmelden

Hoe meld ik mij aan?

Aanmelden kan via zorgbemiddeling op 088-1637501 of via zorgbemiddeling@vivent.nl.

Hoe gaat de toewijzing?

Zorgbemiddeling van Vivent wijst de appartementen toe. Bij volledige bezetting van alle appartementen komt er een inschrijflijst. Tijdens de kijkmomenten mag de voorkeur voor verdieping en voor- of achterzijde aangeven worden. Toewijzing hiervan wordt door zorgbemiddeling gedaan. Daarbij wordt zo veel mogelijk rekening gehouden met ieders wensen.

Wanneer zijn de appartementen beschikbaar?

Vanaf 1 april 2025 zijn de appartementen beschikbaar voor verhuur.

Wie komt in aanmerking?

Deze appartementen zijn geschikt voor:

  • Mensen met een zorgbehoefte in de vorm van een WLZ-indicatie VV5 of VV6. Bij andere indicaties wordt dit in overleg bepaald.
  • Ook echtparen zijn welkom, alleen als beide partners een WLZ-indicatie hebben.
  • Mensen met een smallere beurs (die in aanmerking komen voor een sociale huurwoning).
  • Mensen die actief kunnen bijdragen aan hun eigen netwerk of hierbij ondersteuning hebben van mantelzorgers.

Mantelzorgers zijn een belangrijke schakel in de zorg. Voor bewoners buiten Den Bosch is het essentieel dat hun netwerk bereid is regelmatig naar de stad te komen. Samen zorgen we ervoor dat wonen in de Papenhulst een veilige en prettige ervaring is.

Kunnen mensen van buiten ‘s-Hertogenbosch zich aanmelden?

Dat kan, maar hun netwerk moet bereid zijn regelmatig naar Den Bosch te komen voor mantelzorg.

Zijn echtparen welkom?

Ja, als beide partners een WLZ-indicatie hebben of hiervoor in aanmerking komen. Overleg met zorgbemiddeling van Vivent en de wijkverpleegkundige is nodig.

Mag een volwassen kind mee verhuizen?

Alleen als het kind ook een WLZ-indicatie heeft. Toewijzing gebeurt in overleg.

Kan ik een appartement bezichtigen?

Ja, er worden kijkmomenten georganiseerd zolang er appartementen beschikbaar zijn.

Mag ik een appartement kiezen?

Tijdens kijkmomenten kan een voorkeur worden doorgegeven. Zorgbemiddeling bepaalt de toewijzing.

Kan een bewoner altijd blijven wonen?

Ja, zolang het veilig en verantwoord is. De bewoner moet in staat zijn om op een effectieve manier alarm te slaan. Bij verandering van situatie beslist de wijkverpleegkundige samen met de bewoner en zijn netwerk over eventuele verhuizing naar een zorginstelling.

Kosten

Wat is de huurprijs?

De meeste appartementen vallen onder de sociale huurgrens prijs. In 2025 is het grensbedrag voor sociale huur 900 euro (exclusief de kosten voor gas, water, licht en service). Er zijn ook enkele appartementen beschikbaar boven deze grens.

Zijn er extra kosten?

Ja, net zoals in uw huidige woonsituatie zijn er naast de huurkosten extra kosten.

  • Internet, telefoon en TV: U dient zelf een contract af te sluiten voor deze diensten.
  • Gas, water en elektriciteit: Voor deze voorzieningen hoeft u geen apart contract af te sluiten. U ontvangt maandelijks een voorschotfactuur, met een jaarlijkse eindafrekening.
  • Servicekosten: Er zijn ook servicekosten voor bijvoorbeeld schoonmaak van de gangen, tuinonderhoud, enzovoort. De exacte bedragen worden later vastgesteld en afgerekend.
  • Eigen bijdrage: Voor het Volledig Pakket Thuis (VPT) betaalt u een eigen bijdrage. Deze wordt berekend via het CAK.

 

Het appartement

Hoe groot zijn de appartementen?

De appartementen zijn circa 60 m².

Is er buitenruimte?

Ongeveer de helft heeft een balkon. Alle bewoners mogen gebruikmaken van de gemeenschappelijke kloostertuin volgens de huisregels. Er is ook een terras bij de ontmoetingsruimte.

Hoe is het appartement ingericht?

De appartementen zijn woonklaar. Bewoners mogen de muren schilderen, maar alles moet in originele staat worden teruggebracht bij oplevering aan verhuurder. Gordijnen en PVC-vloeren blijven behouden.

Zorg en wonen

Wat is community care?

Zorg en ondersteuning worden georganiseerd binnen de gemeenschap. Dit betekent dat bewoners hun eigen netwerk van familie, vrienden en mantelzorgers meenemen voor ondersteuning in het dagelijks leven. Waar nodig, wordt dit aangevuld met professionele zorg van Vivent in de vorm van een Volledig Pakket Thuis (VPT).

 

Wat is Volledig Pakket Thuis (VPT)?

Dit pakket bestaat bijvoorbeeld uit persoonlijke verzorging, hulp bij het huishouden, verpleging, de verzorging van maaltijden en dagbesteding. De zorg kan ook bestaan uit ondersteuning bij het verzorgen van de was of alarmering. Zie meer informatie.

Hoe wordt welke zorg geleverd?

Bewoners wonen zelfstandig en ontvangen zorg via het Volledig Pakket Thuis (VPT) van Vivent. De wijkverpleegkundige bespreekt de benodigde zorg.

Is er zorg in de avond en nacht?

Overdag en tot laat in de avond is er iemand aanwezig. Daarna is hulp oproepbaar bij calamiteiten of niet geplande zorg. Alarmsystemen zijn standaard aanwezig.

Welke huisarts heeft een bewoner?

Bewoners houden hun eigen huisarts. Als dat niet mogelijk is,  wordt er met u gekeken welke huisarts in de buurt er ruimte heeft.

Kan een bewoner op vakantie?

Dat kan, maar de benodigde zorg tijdens de vakantie moet zelf worden geregeld.

Zijn er bezoektijden?

Nee, maar bezoek mag geen overlast veroorzaken.

Mogen huisdieren mee?

Ja, mits de bewoner (met hulp van het netwerk) voor het dier kan zorgen en er geen overlast is. Huisdieren zijn helaas niet toegestaan in de tuin.

Zijn logees welkom?

Ja, zolang zij geen overlast veroorzaken. Logeerspullen moeten zelf worden geregeld.

Zijn er huisregels?

Ja, deze ontvangt u bij verhuizing naar het appartement.

Voorzieningen

Is er bergruimte?

Nee, maar er is een overdekte fietsenstalling, ook voor scootmobielen.

Is er een wasruimte?

Ja, er is een gezamenlijke wasruimte met een wasmachine en droger.

Is er parkeergelegenheid?

Er zijn een zeer beperkt aantal naastgelegen parkeerplaatsen te huur. U kunt ook kiezen voor een abonnement in de parkeergarage Sint-Jan. Daar kan uw bezoek ook tegen betaling parkeren. Er is een overdekte fietsenstalling in de tuin van het klooster.

Hoe is eten geregeld?

De warme maaltijd is om 12:15 uur in de ontmoetingsruimte. Boodschappen worden door de bewoner of het eigen netwerk gedaan.

Welke activiteiten zijn er?

Er is dagelijks een activiteit. Ook komt de bewoner mogelijk in aanmerking voor begeleiding van een thuisondersteuner. Denk aan samen boodschappen doen of wandelen.

Ga terug naar de beginpagina….