“Samen de zorg stap voor stap verbeteren“
André Schalken (71) uit Nieuwkuijk heeft 48 jaar lang in de gezondheidszorg gewerkt en zijn passie voor goede zorg is nog altijd springlevend. Sinds 2016 zet hij zich actief in als lid van de Cliëntenraad Vivent Wijkverpleging, een rol waarin hij cliënten een stem geeft die écht gehoord wordt.
“Goede zorg begint bij luisteren naar de mensen die er direct mee te maken hebben,” zegt André stellig. “Bij Vivent weten ze dat. Wij zitten aan tafel en worden gehoord. Dat is de basis voor verbeteringen.”
André legt uit dat een Cliëntenraad een cruciale rol speelt binnen een zorginstelling. “Onze taak is om de belangen van de cliënten te behartigen. We zorgen ervoor dat het management en de zorgverleners serieus luisteren naar de ervaringen van cliënten en dat deze ervaringen meegenomen worden in beslissingen. Of het nu gaat om de dagelijkse zorg, het beleid of zelfs de maaltijden die worden geserveerd, wij hebben inspraak. We signaleren niet alleen waar het beter kan, we denken ook constructief mee over oplossingen.”
Persoonlijke drijfveer
André’s betrokkenheid bij de Cliëntenraad komt voort uit een diepgewortelde persoonlijke ervaring. “Mijn moeder was jarenlang afhankelijk van zorg. Niet alleen voor haar, maar ook voor andere cliënten wilde ik opkomen. Ik wilde ervoor zorgen dat hun stem niet verloren gaat in de dagelijkse gang van zaken.”
Die persoonlijke motivatie sluit naadloos aan bij de manier waarop André zijn hele carrière in de zorg heeft gewerkt. Als verpleegkundige en later als manager zocht hij altijd naar manieren om de mens achter de cliënt te zien. “Het is nogal wat om plotseling afhankelijk te worden van zorg, of dat nu thuis is of in een verpleeghuis. Dat verandert je hele leven. Hoe blijf je dan jezelf? Hoe behoud je je eigen identiteit in zo’n situatie?” vraagt André. “De Cliëntenraad nodigt cliënten en hun mantelzorgers uit om hierover met ons in gesprek te gaan. Hoe ervaart u de zorg? Wat kan beter?”
Erkenning voor het werk
André is trots op het feit dat de Cliëntenraad niet alleen signalen doorgeeft, maar daadwerkelijk wordt betrokken in de besluitvorming. “Vivent erkent ons werk. Dat zie je terug in de manier waarop we samen optrekken bij het vormgeven van de zorg. Of het nu gaat over de revalidatie na een niet-aangeboren hersenletsel (NAH), eten en drinken, het oproepsysteem of de inzet van personeel – wij worden erbij betrokken. En dat is precies waar het om draait: samenwerking. Samen – cliënten, hun naasten en de zorginstelling – verbeteren we stap voor stap de zorg.”
Waardering voor Vivent
Ondanks zijn kritische blik is André complimenteus over de zorg bij Vivent. “De reacties die we ontvangen van cliënten zijn overwegend positief. Mensen voelen zich gezien en gehoord. Er is veel aandacht voor het welzijn van de cliënt, en ook voor hun partners. Dat mag best gezegd worden.”
Voor André Schalken blijft het einddoel duidelijk: zorg die aansluit bij wat mensen echt nodig hebben. Zorg waarin ze niet verdwijnen in een systeem, maar waarin hun stem een centrale rol speelt. “Samen zorgen we ervoor dat de zorg steeds beter wordt, stap voor stap.”