“Persoonlijke aandacht is heel belangrijk”
Inge Jacobs werkt bij Vivent als ergotherapeut. “Ik ben hier 7,5 jaar geleden via via terecht gekomen. Samen met ons team, bestaande uit ergotherapeuten, fysiotherapeuten, diëtisten, logopedisten, psychologen en artsen, werk ik op de revalidatieafdeling en de eerste lijn bij woonzorgcentrum Vivent Mariaoord.” Voor rolstoelen werkt ze samen met Ilja van MediReva. “De persoonlijke aandacht is daarbij heel belangrijk.“
Toeval
Inge vertelt hoe ze ergotherapeut is geworden: “Op de basisschool dacht ik altijd dat ik schooljuffrouw wilde worden en per toeval ben ik begonnen met de studie ergotherapie. Het verhaal hierachter? Ik had me ingeschreven voor de pabo voordat ik mijn eindexamen havo had afgerond. Helaas slaagde ik niet meteen de eerste keer. Toen ik de havo nog een jaartje overdeed, ben ik bij verschillende hogescholen gaan kijken en kwam ik per toeval terecht bij de opleiding ergotherapie. Ik wist toen nog helemaal niet wat het precies was en inhield. Bij de open dag werden verschillende demonstraties van behandelingen gegeven waarbij ik bij één behandeling echt dacht ‘Dat past precies bij mij!’. De behandeling die nagespeeld werd, was die van een man die een herseninfarct had gehad en eenzijdig verlamd was. Hij kreeg door ergotherapeuten geleerd hoe hij weer kon koken. Ik vond dit zo mooi om te zien. Mijn vader, die naast me stond, zei ook gelijk ‘Dit is echt iets voor jou’. Ik heb me gelijk ingeschreven voor de opleiding en vanaf dat moment was ik verliefd op het vak dat ik tot op de dag van vandaag met gigantisch veel plezier en passie uitvoer.”
Doorzettingsvermogen
“Er zijn elke dag weer zo veel mooie momenten hier op de revalidatieafdeling,” vertelt Inge.” Mensen die naar huis kunnen gaan, van wie je bij binnenkomst nooit had gedacht dat ze ooit weer veilig naar huis konden. Zij hebben zo ontzettend veel doorzettingsvermogen. Het geeft me een goed gevoel daar een bijdrage aan te hebben geleverd. Uiteraard kun je niet iedereen helpen en dat is soms moeilijk, maar de grotere meerderheid kun je gelukkig wel op weg helpen.”
Korte lijntjes
Voor de rolstoelen werkt Inge samen met Ilja van MediReva. “Er wonen veel mensen hier die een rolstoel hebben. Zowel op de afdeling revalidatie als op de afdelingen waar mensen voor langere tijd wonen. MediReva verzorgt eigenlijk op alle afdelingen de rolstoelen. Met name de korte lijntjes zijn fijn. Als we vragen hebben, kunnen we bellen, appen of mailen. Waar het mogelijk is, denkt Ilja via de telefoon al mee en kunnen we het op die manier al oplossen. En als dat niet kan, dan plannen we iets in en gaan we er samen naar kijken. Ilja komt dan mee naar de cliënt, kijkt naar diens situatie, probeert dingen uit en kijkt vervolgens hoe het technisch allemaal mogelijk te maken is. Dat is echt fijn en werkt heel goed.”
Samen er zijn voor de cliënt
“Bij afdeling Wamberg, hier in Vivent Mariaoord, is een mevrouw die altijd heel blij wordt als Ilja en ik langskomen. Die ziet dat echt als een bezoekje. Er wordt altijd wel gelachen. Er hoeft niet eens altijd iets te gebeuren. Dat vinden heel veel mensen fijn. Nét dat kleine beetje aandacht.” Ilja vult aan: “Ik probeer dat toch eigenlijk altijd wel te doen. In onze branche zie je dat dit door drukte vaak overgeslagen wordt. Maar wanneer je hier wel de tijd voor neemt, kun je er uiteindelijk zo veel meer mee bereiken, ook voor jezelf. Qua tijdsindeling op andere momenten bijvoorbeeld. Je bouwt er namelijk zo veel vertrouwen mee op dat het, mocht het een keer niet uitkomen om langs te komen, makkelijker wordt om af te spreken dat ik morgen of overmorgen langskom.” Inge: “En dat vertaalt zich ook weer naar de rolstoelen, want het komt ook wel eens voor dat iets meerdere dagen uitgeprobeerd moet worden. Als jij bij iemand komt die jou niet kent of niet vertrouwt, dan is iemand minder genegen om iets uit te proberen. Wanneer je een goede band hebt met iemand, door in dit soort extra momenten te investeren, is er meer aandacht voor de uitleg. Dan heb je sneller samen een oplossing gevonden. De persoonlijke aandacht is dus heel belangrijk. Niet alleen maar zakelijk. Ilja: “Zo ben ik twee weken geleden met een cliënt in het restaurant gaan zitten met een kop koffie erbij. Die mevrouw zat er even doorheen. Samen hebben we een stappenplan gemaakt. Zo kon zij haar hart luchten en kon ik uitleggen waarom, hoe en wat. Gewoon open kaart spelen vind ik heel belangrijk. Als sommige dingen lang duren, en zeker op dit moment in verband met levertijden tijdens corona, dan is dat gewoon extra belangrijk.”