U bent hier: Home / Hulp thuis / Thuisondersteuning / Technologische hulpmiddelen
Technologische hulpmiddelen
Technologische hulpmiddelen kunnen ervoor zorgen dat u zichzelf langer, veiliger en gemakkelijker zelfstandig kunt redden. Vivent volgt de ontwikkelingen op de voet, zodat we u kunnen blijven helpen het beste uit de dag te halen.
Vivent heeft de mensen, kennis, ervaring én technologie in huis om ervoor te zorgen dat u uw leven kunt blijven inrichten zoals u dat wilt. We proberen kansrijke, nieuwe technologieën uit in proeftuinen en pilots, zodat we u goed werkende hulpmiddelen kunnen aanbieden, die voor uw situatie geschikt zijn. Vivent zoekt hiervoor ook de samenwerking in de regio op.
Onze medewerkers kunnen u adviseren over technologische oplossingen die beschikbaar zijn. Er zijn technologische hulpmiddelen die u zelf kunt aanschaffen en hulpmiddelen die Vivent voor u kan regelen.
Slimme medicijndoos Medido
Als u op verschillende momenten van de dag verschillende medicijnen gebruikt, kan een slimme medicijndoos zoals de Medido handig zijn. De Medido wordt gevuld met een rol waarin al uw medicijnen zitten, verpakt per moment waarop u ze moet slikken. Vervolgens geeft het apparaat u een seintje als het tijd is om ze in te nemen. De Medido staat via onze zorgcentrale in verbinding met onze thuiszorgmedewerkers. Zij nemen contact met u op als u niet reageert op het signaal van de Medido. Zo verkleinen we de kans dat u uw medicijnen vergeet of ze op het verkeerde moment inneemt. Ook bent u zo minder afhankelijk van anderen, omdat u de medicijninname zelf in de hand heeft.
Zorgplatform Caren
Zorgplatform Caren is een online, beveiligd platform, dat het gemakkelijker maakt om zorg te regelen, informatie te delen en afspraken te maken. Op Caren kunt u uw agenda met zorgafspraken inzien, communiceren met onze zorgmedewerkers en informatie uitwisselen met uw mantelzorgers.
Persoonlijke alarmering
Met een persoonlijk alarmeringssysteem kunt u in geval van nood (in en rond het huis) snel de hulp inschakelen van anderen. U drukt dan op de alarmknop die is verwerkt in een halskoord, sieraad of polsband, daarna zoekt de alarmcentrale mondeling contact met u via het apparaat. Vervolgens wordt uw contactpersoon (bij Vivent of bij u in de buurt) en/of medische hulp ingeschakeld.
Hoe kan ik deze hulp krijgen?
De wijkverpleegkundige van Vivent kan u helpen met aanvragen van technologische hulpmiddelen. Er zijn ook hulpmiddelen die u zelf kunt aanschaffen om uw zelfredzaamheid te vergroten; denk bijvoorbeeld aan een oogdruppelbril of een hulpmiddel bij het aan- en uittrekken van steunkousen. Ook hierover kan de wijkverpleegkundige u meer vertellen.
Wie betaalt deze zorg?
Bepaalde hulpmiddelen zijn onderdeel van medisch-specialistische zorg en komen voor rekening van het ziekenhuis. Andere hulpmiddelen worden (geheel of gedeeltelijk) vergoed door de zorgverzekeraar. Sommige hulpmiddelen betaalt u volledig zelf. De wijkverpleegkundige kan u hier meer over vertellen.
Wilt u meer informatie?
Wilt u meer weten over technologische ondersteuning in uw situatie? Neem dan contact op met Vivent. Wij zijn bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 08.00 tot 17.00 uur via 088 – 163 70 00 en info@vivent.nl.